انواع روشهای ماشین کاری
۰۲
فروردین

انواع روشهای ماشین کاری

در این مجموعه مقالات ما برآنیم تا روشهای مختلف ساخت قطعات مختلف با انواع روشهای ماشنیکاری توضیح دهیم.

ماشینکاری از یک یدگاه به دودسته کلی تقسیم میشود.

  • ماشینکاری سه بعدی
  • برشهای دو بعدی

این مقاله ما به روشهای ماشینکاری سه بعدی خواهیم پرداخت .

انواع روشهای ماشین کاری

یک تقسیم بندی بسیار مهم در روشهای ماشینکاری در سه بعد به دوران برمیگردد. به این معنا که ما اساسا دو نوع دوران داریم

  • دوران ابزار تراش
  • دوران قطعه کار

در این تقسیم بندی روشهای ماشینکاری دو اتفاق رخ میدهد. وقتی قطعه کار دوران میکند ما در تقارن استوانه ای به قطعه کار دسترسی داریم در نتیجه میتوانیم قطعات با تقارن استوانه ای را تولید کنیم. نظیر انواع سیلندر ها، پیستونها، مخروطها، پیچها و مهره ها. البته با ترفندهایی میتوان برخی اشکال مکبی و چند وجهی ها را نیز تولید کرد اما اصالت طراحی این دستگاه برای ساخت قطعات با تقارن استوانه ای میباشد.

اما اگر ابزار تراش دوران داشته باشد ما میتوانیم قطعات چند وجهی و به طور کل قطعات بدون تقارن استوانه ای را نیز ایجاد کنیم. نظیر انواع چند وجهی ها و چرخ دنده ها. گرچه میتوان با استفاده از میز چرخان به نکنیک ساخت طعات با تقارن استوانه ای نیز دست یافت

در ابتدا بهتر است برخی از ابزار آلات پرمصرف ماشینکاری را توضیح دهیم.

انواع روشهای ماشین کاری

ابزارهای ماشینکاری با روش تراشکاری

در گدشته ابزارهای ماشینکاری بصورت یک مکعب مستطیل بلند از جنس استیل تیزبر یا سایر آلیاژهای مقاوم دربرابر سایش بود که با فرم دادن به نوک این ابزار تیغچه تراشکاری را ایجاد میکردند.

اما امروزه برای افزایش سرعت و کیفیت ماشینکاری و ازطرفی کاهش هرینه های ماشینکاری از وسیله ای بنام هولدر و اینسرت که تیغچه تراشکاری هست استفاده میکنند.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

این تیغچه های ماشینکاری در شکل و ابعاد گوناگون ساخته می شوند و هرکدام وظیفه خاصی را برعهده دارند که در ادامه به آن می پردازیم.

ابزار روتراشی

همانطور که مشاهده میکنید اکثر هولدرهای روتراشی ابعاد بزرگتری نسبت به هولدرهای داخل تراشی هم رتبه خود دارند. و از این جهت است که توان بار برداری بیشتری نسبت به ابزارهای داخل تراشی دارند. شکل اکثر اینسرتهای روتراشی لوزی و در برخی موارد مثلثی دارند. همچنین جهت کاهش هزینه تراشکاری برخی از این ابزار به شکل دایروی میباشند که باعث میشود از اکثر سطح ابزار برای فرایند ماشینکاری استفاده کرد اما در عوض دقت کار کمی کاهش می یابد.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

ابزارهای داخل تراشی

همانطور که مشاهده میکنید اکثر هولدرهای داخل تراشی ابعاد کوچکتری نسبت به هولدرهای داخل تراشی هم رتبه خود دارند. و از این جهت است که توان بار برداری کمتری نسبت به ابزارهای رو تراشی دارند. شکل اکثر اینسرتهای داخل تراشی لوزی و در برخی موارد مثلثی دارند. همچنین جهت کاهش هزینه تراشکاری برخی از این ابزار به شکل دایروی میباشند که باعث میشود از اکثر سطح ابزار برای فرایند ماشینکاری استفاده کرد اما در عوض دقت کار کمی کاهش می یابد.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

ابزارهای پیچ تراشی

این ابزارها به لحاظ هولدر شبیه به ابزار روتراشی و داخل تراشی هم رتبه خود میباشند اما اینسرتهای آنها شبیه شکل زیر می باشند.

انواع روشهای ماشین کاری

ابزار عاج زنی

در اصطلاح در بازار به این ابزار ماشینکاری قرقره عاج زن میگویند که از دو استوانه تشکیل شده و این دواستوانه در تماس با قطعه کار قرار میگیرد و با له کردن متریال قطعه کار فرم مورد نظر را  روی قطعه کار ایجاد  میکند.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

ابزار برشکاری

همانطور که از نام این ابزار پیداست وظیفه این ابزار بریدن و ایجاد شیار روی قطعه کار می باشد. همانطور که در شکل پیداست این ابزار مقطعی مستطیلی دارد که در برخی موارد مطابق شکل بجای مستطیل وجه جلویی آن دایروی می شود تا شیار با عمق دایروی روی سطح ایجاد کند.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

ابزارهای ماشینکاری با دستگاه فرز

همانطور که در مقدمه اشاره شد در دستگاه فرز ابزار تراش میچرخد و قطعه کار ثابت است در نتیجه ابزار تراش تقارن استانه ای دارد. مانند ابزارهای تراشکاری در گذشته ابزار تراشها بصورت هولدر و اینسرت نبودند و ابزار تراش بصورت یکبار مصرف تولید می شد. که در زیر برخی از انواع این ابزارها را مشاهده می کنید. البته این ابزارها همچنان بسیار پرکاربرد هستند و منسوخ شده نیستند.

فرز انگشتی

این ابزار شبیه به مته می باشد با این تفاوت که متریال خشکی دارد و خم نمیشود در نتیجه دقت ماشینکاری بسیار بالایی دارند. این ابزار برای ایجاد شیار بر روی سطوح با روتراشی قطعه کار و یا دور تراشی استفاده میشود.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

 فرز تی

این ابزار به منظور ایجاد الگوی تی روی سطح استفاده میشود. نظیر آنچه که در میز دستگاه فرز مشاهده میکنید. که این ابزار خود انواعی دارد برخی دارای دسته هستند که قابل استفاده بر روی دستگاه فرز عمودی هستند و برخی فاقد دسته هستند و بر روی دستگاه فرز افقی قابل استفاده هستند.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

فرز  خورشیدی

این ابزار مقطع برخوردی مانند حرف وی انگلیسی بر روی سطح قطعه ایجاد میکند. که این وی میتواند از دو طرف شیب برابر داشته باشد یا شیبهای نابرابر داشته باشد. مانند فرز تی این ابزار ماشینکاری هم هم بصورت با دسته و هم بدون دسته در بازار یافت می شود گرچه مدل بدون دسته کاربرد و تنوع بسیار بیشتری دارد.

فرز دمچلچله زن

این ابزار به منظور ایحاد سطح مقطعی مانند دم چلچله بر روی سطح استفاده میشود. از این ابزار به منظور ایجاد قیدهای حرکتی در بک جهت استفاده می شود. مانند موارد قبلی این ابزار در دو نوع دسته دار و بدون دسته در بازار یافت میشود که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارا می باشند.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاری

ابزارهای متنوع دیگری نیز وجود دارند که در سایت دیجیتراش به آنها نمیپردازیم .

فرز چتری

این ابزار بسیار شبیه به فرز دمچلچله زن می باشد با این تفاوت که میتواند سطح مقطعی شبیه چتر را بر روی سطح ایجاد کند. نمونه این پروفایل را میتوان بر روی ریلهای دستگاه تراش مشاهده کرد.

ابزار دنده زنی

این ابزار شبیه به فرز خورشیدی میباشند که سطح مقطع برخورد با قطعه کار پروفایل یک دنده از چرخدنده را ایجاد میکند. این ابزار بصورت بدون دسته در بازار یافت میشود اما میتوان دسته ای را برای آن ساخت تا قابل استفاده بر روی دستگاه فرز عمودی نیز باشد.

انواع روشهای ماشین کاریانواع روشهای ماشین کاریاکثر ابزارهای فرز نوع هولدر و اینسرتی هم دارد. البته به دلیل اینکه برخی ابعاد فرزکار مقاطع کوچکی هستند و امکان ساخت هولدر و اینسرت با این ابعاد وجود ندارد همچنان نوع سنتی آن نیز رواج بسیاری دارد.